donderdag, juli 21, 2005

Digitaal zoom objectief

Mensen met een digitale reflex camera, en dat zijn er inmiddels al heel wat, want ook de prijzen van die camera's zakken snel, hebben nog moeite met het hanteren van de digitale zoom objectieven.
Wat vaak vergeten wordt is dat er een verlengingsfactor moet worden toegepast, afhankelijk van de chip in de camera van 1.5 of 1.6 X t.o.v. analoog.
Een objectief van 200 mm. wordt dan ineens 320 mm met de toegepaste verlengingsfactor.
Probeer dan nog maar eens 'uit de hand' te fotograferen op een 60ste van een seconde met diafragma f 8. Dat levert in de meeste gevallen onscherpe foto's op, want dat kun je niet meer stilhouden, bewegingsonscherpte dus. Dan heb je algauw een statief nodig om nog met zulke sluitertijden en een dergelijk zoomobjectief te kunnen werken. Of een snellere sluitertijd om de bewegingsonscherpte uit te bannen. En dat realiseert niet iedereen zich. Er wordt al gauw met een beschuldigende vinger naar de digitale camera gewezen: zie je wel dat het niet scherp is, m'n foto's met een rolletje waren wel altijd scherp! Denk dus aan de verlengingsfactor bij het gebruik van een langer zoomobjectief, dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

Een objectief van 18-200 mm., in dit geval een Tamron optiek, wordt op een digitale reflex dus 28-320 mm.


objectief

2 Comments:

At 4:26 p.m., Blogger Jim Moor said...

Hoi Arend, ik heb eigenlijk nog nooit van een beeldstabilisator in objectieven gehoord voor digitale fotografie.
Wel in digitale camcorders om digitaal te filmen.

De beeldstabilisator is een technische voorziening, die ervoor zorgt dat er zelfs met een bewegende digitale camcorder toch scherpe beelden kunnen worden gemaakt. Zeker met een zoomobjectief in telestand zijn (video)camera's moeilijk in de handpalm stil te houden. In dat geval zet een optische beeldstabilisator in de lens tijdens het opnemen de beelden stil door bewegingen op te vangen en te corrigeren. (Er is ook een elektronische beeldstabilisator, die de correctie op de beeldchip in de camera tot stand brengt. De meeste videocamera's hebben een electronische beeldstabilisator).
Dus of zo'n voorziening zin heeft? . . . . ik weet het niet. Ik adviseer bij sterk tele altijd een statief te gebruiken, zelf heb ik een heel handig eenbeenstatief. Niet zwaar, makkelijk in elkaar te schuiven, dus niet te groot om mee te nemen.

 
At 9:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

hoi allen,
Mijn KM Dynax 7 heeft een eigen stabilisator en die werkt erg prettig en comfortabel. Volgens mij heeft de Canonlijn Digitale reflexen, maar dan de objectieven, ook stabilisatoren ingebouwd.
Wat ik een beetje mis in de discussie is een belangrijker feit van digitale objectieven; de coating. Een confentioneel objectief heeft een coating die is berekend op de licht-reflexioppervlakken van een film. Een digitale camera heeft een sterker reflexivlak (de CCD) waardoor de lichtmeting door een confentioneel objectief een verkeerd "lichtbeeld" doorgeeft aan de processor, waardoor de foot veelal onderbelicht wordt geschoten. Met name bij flitsers is dat sterk te zien.
Nu de coating bij digitale objectieven: die is erop aangepast en is sterker en beter uitgelanceerd om die meting door de CCD te laten plaatsvinden. Bij Sigma is de coating heel goed doordacht.
Ook geven digitale objectieen meer informatie aan de body door; bij de KM body's zijn er zelfs twee extra contacten aangebracht op het objectief én de body!

 

Een reactie posten

<< Home