woensdag, juli 20, 2005

Digitale 'rolletje' vol!

Een deelnemer aan mijn cursus digitale fotografie (http://www.jimmoor.com/cursusaanbod) kwam tijdens het tweede lesgedeelte, van de 4, met de volgende vraag. Jim, ik heb ca. 400 opnames op mijn camera staan en nu doet ie het niet meer. Ik kan onmogelijk van elke digitale camera de werking controleren, zeker niet tijdens de lessen, maar algemeen natuurlijk wel kijken wat er eventueel aan mankeert. Batterij - OK, kaartje juist geplaatst - OK, de aan/uitknop eens geprobeerd - OK.
Maar wat de werkelijke reden was ontdekte ik pas toen ik een opname met de camera wilde maken.
Het bleek dat het geheugenkaartje van de cursust helemaal vol stond met foto's. Wat moet ik dan met al die opnames doen, vroeg de cursist. Ik heb hem heel voorzichtig uitgelegd dat ie toch echt al deze beelden, als hij ze wilde bewaren en eventueel af zou willen laten drukken, op zijn computer moest gaan zetten. Hoe dat moest had hij nog niet ontdekt. Ik heb hem(en alle anderen) tijdens de cursus voorgedaan hoe dat het beste gaat, namelijk via een externe kaartlezer die via de USB poort op de computer is aan te sluiten. Deze manier is verreweg de beste manier om digitale bestanden naar de computer over te zetten. Maak van te voren een map aan waar je de foto's in kunt zetten en geef deze een logische naam, zodat je ze later altijd terug kunt vinden. Eventueel extra belangrijke beelden kun je daarna op een CD/DVD branden als extra veiligheid.
Als je gecontroleerd hebt dat alle beelden op de computer en/of op CD/DVD staan, kun je het geheugenkaartje het beste IN DE CAMERA formatteren(via de MENU optie), zodat het kaartje daarna helemaal leeg weer te gebruiken is.
Tijdens de eerste les geef ik alle cursisten altijd de volgende suggestie: R.T.F.M. (dit heeft niets te maken met een radiofrequentie!) maar betekent in net Nederlands: Lees Uw Gebruikshandleiding Goed Door. Meestal wordt dat vergeten en kijkt men alleen in de Quick Start Manual om zo snel mogelijk aan de gang te kunnen gaan met de nieuwe aanwinst.