woensdag, december 28, 2005

Nikon D 200

Begin november kondigde Nikon aan dat een nieuwe digitale spiegelreflex zou verschijnen, de D 200. Tijdens de Apple Aperture show in Amsterdam op 1 december j.l. had ik de camera even kunnen proberen. Heel kort, want het was bijzonder druk.
Vandaag heb ik de eerste opnames gemaakt met deze bijzonder mooie, degelijke en snelle camera.
Wat opvalt in positieve zin: het grote display aan de achterkant, de snelle opslag van Raw en TIFF files, de compleet Nederlandse instellingsmenus en het bedieningsgemak van de camera.
Wat opvalt in negatieve zin: de in hoge ISO waarde opgenomen beelden hebben vanaf 400 ISO duidelijk last van ruis, valt bij 400 ISO nog mee, maar bij 800 en 1600 ISO vind ik het onacceptabel. Het is natuurlijk altijd makkelijk als je tijdens het fotograferen de ISO waarde kunt opkrikken zodat je langer door kunt gaan met minder licht, maar je moet niet uit het oog verliezen dat hierdoor ernstig hinderlijke ruis ontstaat.
Waar ik door teleurgesteld ben is het feit dat ik in het nieuwe RAW programma van Apple, Aperture, de gemaakte RAW (Nikon NEF) bestanden niet kan inlezen. De camera is nog niet compatibel. Ik krijg wel de thumbs te zien, maar bij import geeft Aperture de volgende foutmelding: 'Unsupported Image Format'.
Toch vind ik de camera een plaatje, ik hoop dat Apple heel gauw met een update voor Aperture komt met de ondersteuning van de D 200.